Mer miljøvennlig emballasje og

fokus på sunnhet

– Vi engasjerer oss på mange ulike områder når det gjelder bærekraft og miljøtiltak, og tenker helhetlig med våre fem interne fokusområder. Målet er å skape det vi kaller «iskremlykke».

Det sier Hanne Jørgensen, som er fagansvarlig for samfunnsansvar i Hennig-Olsen Is AS, før hun forklarer nærmere hva de fem fokusområdene går ut på:

Som en av Kristiansands hjørnesteinsbedrifter, hviler det et stort samfunnsansvar på Hennig-Olsen Is. Med så mange dyktige og engasjerte ansatte, hvorav mange har forskjellig morsmål eller bakgrunn, er det ikke overraskende at «Mennesker og mangfold» er ett av selskapets fem fokusområder. I 2016 ble det utført hele 240 årsverk på fabrikken i Hannevika.

Sentralt for dette fokusområdet er høy trivsel og motivasjon blant de ansatte, inkluderende arbeidsliv (IA), og kompetanseutvikling. Videre jobbes det hele tiden med å begrense personskader og redusere sykefraværet i bedriften. Fordi Hennig-Olsen Is i 50 år har hatt ansatte med ulik nasjonalitet og bakgrunn, har også mangfoldsledelse, samarbeid og forståelse mellom ulike kulturer blitt noen av selskapets viktigste fortrinn.

«Etisk handel» er et annet viktig kjerneområde, ettersom enkelte av råvarene importeres fra land som ofte har langt svakere krav til arbeidsforhold enn i Norge:

– Vi vil alltid ha noen risikoråvarer, som kakao, sukker, vanilje og nøtter. Derfor er det viktig å samarbeide med seriøse aktører og stille relevante krav – for eksempel at produksjon av råvarer skjer på en bærekraftig måte. Flere av våre sentrale kunder har et tilsvarende fokus på etisk handel, og det er til stor hjelp i det daglige arbeidet vårt, forteller Jørgensen.

95%

– Nå sorterer vi 95 prosent
av avfallet vårt.

Bedre og mer miljøvennlig emballasje

En av suksesshistoriene fra 2016 når det gjelder kjerneområdet «Miljø», dreier seg om overgangen til nye og større esker for utvalgte småis. Gjennom samarbeid med kunder og godt internt arbeid, ble det avdekket et stort forbedringspotensial på emballering.

Ved å endre størrelsen kan blant annet unødvendig plastemballasje fjernes. Antall paller brukt til produksjon og lagring ble redusert med 260 i året – i tillegg til andre besparelser som krympefilm og strøm. Større salgsenheter førte dessuten til færre håndteringer i verdikjeden, og dermed færre feilplukkinger. Alt i alt var dette et svært vellykket prosjekt som både Hennig-Olsen Is og samarbeidspartnerne nyter godt av.

Samtidig minner Jørgensen om at gjenvinning er en viktig prioritering for selskapet:

– Nå sorterer vi hele 95 prosent av avfallet vårt, og det er vi stolte av. Alt fra energi til materialer skal gjenvinnes, og målet er å bli en klimanøytral bedrift innen 2020. På lang sikt kan det hende vi også klarer å bli selvforsynt med energi. I tillegg har vi søkt om ny utslippstillatelse for avløpsvannet vårt. Målsettingen er fullrensing, noe som innebærer at vi vil kunne slippe helt rent vann ut i havet, sier hun.

Kosthold på alvor

Iskrem er et nytelsesprodukt. Samtidig ønsker flere at det tilbys sunnere alternativer.

«Helse og ernæring» er ett av kjerneområdene Hennig-Olsen Is har fokus på, og i 2016 ble familiebedriften invitert av helsemyndighetene til å signere en intensjonsavtale om tilrettelegging for et sunnere kosthold – sammen med andre mat- og drikkevareprodusenter, og dagligvarehandelen. Gjennom avtalen, som gjelder fra 2016 til 2021, har Hennig-Olsen Is forpliktet seg til å redusere innholdet av mettet fett og tilsatt sukker i sine produkter. Jørgensen forteller at de også skal bidra til bevisstgjøring rundt helse og kosthold blant det norske folk:

– De siste årene har vi jobbet aktivt med å redusere fett og sukker i produktene, slik at alle kan velge et sunnere alternativ når de vil ha is. Det er imidlertid viktig å påpeke at sukkeret har en viktig funksjon. Uten sukker får ikke iskremen den myke konsistensen vi er så glade i.

Det femte og siste kjerneområdet til Hennig-Olsen Is er «Glede. Dette er noe som gjennomsyrer kulturen i familiebedriften på flere måter, fra arbeidsglede, til det å glede kundene med herlige iskremopplevelser.

– Vi snakker jo mye om å skape «iskremlykke», og det at vi lager nytelsesprodukter handler nettopp om å spre glede. Det er sjelden man blir lei seg når man spiser iskrem, minner Jørgensen om til slutt.

Mangfold

i mangfoldige tiår