Sterk volumvekst

og nye viktige leverandør­avtaler

Godt salg i mai og juni i dagligvare og catering resulterte i volumvekst i 2016 på nær 900.000 liter iskrem. Nye, viktige leverandøravtaler kan peke mot videre økning i salgsvolumene.

Det er god grunn til å være fornøyd med fjorårets salg av iskrem; Solgt volum økte med 3,4 prosent til 26,8 millioner liter. Det tilsvarer en vekst på 887 000 liter fra året før. Dette bidro til at markedsandelen økte med 1,3 prosentpoeng til 49,5 prosent, og omsetningen steg med 52 millioner kroner til 773 millioner kroner i 2016.

Markedsandel:

Småis

0%

Multipack

+2,7%

Catering*

+1,2%
* Softis/Milkshake mix og Kuleis

Dessertis

0%

Kraftig vekst i flere produktkategorier

Den gode volumveksten i 2016 skyldes først og fremst god drift og godt sommervær. Det er en kjensgjerning at salget av iskrem er tett korrelert med godværsdager, og finværet i fjor særlig i mai og juni gjorde signifikante utslag på salget.

Hennig-Olsen Is lykkes godt innenfor de fleste produktkategorier i 2016. Det gjelder både de tradisjonelle kategoriene småis og catering, men også multipack-kategorien som hadde solid volumvekst på 9,6 prosent. Cateringproduktene softis og kuleis hadde også meget sterk volumvekst. Den eneste kategorien som gikk noe tilbake i forhold til året før var dessertis.

Det er i dag sunn konkurranse men også prispress innenfor enkelte varegrupper i det norske iskrem-markedet. Det er hard konkurranse mellom kjedene i dagligvaremarkedet, og dette preger også iskremmarkedet. Et resultat er utstrakt kampanjevirksomhet innenfor småis og multipack gjennom hovedsesongen. En utfordring er at multipack-produktene generelt omsettes til lave priser. Hennig-Olsen Is har valgt å produsere egne kampanjepakker for å møte konkurransen, noe som har vært en vellykket satsning.

Importert iskrem solgt i dagligvarehandelen er i vekst og vil kunne påvirke markedssituasjonen over tid.

Omsetning

Ny logo

og visuell identitet