Vekst i alle segmenter

ga rekordår

Alle markedssegmenter hadde salgsvekst i fjor og bidro til et rekordår for. Totalt ble det omsatt nesten 27 millioner liter iskrem. Krone-is Jordbær var den mestselgende småisen, mens kuleis-segmentet opplevde kraftigst vekst sammenlignet med 2015.

Nye produkter i 2016

Selskapet har fokus på innovasjon og lanserte i fjor flere nyheter. I februar kom småisnyhetene Crème Premium Karamell, Twin, Vaniljepinne og Tiger på markedet. I tillegg ble også Dugg Sorbet Mango og Oreo multipack lansert. Etter påske ble Friskis Fruktblanding med 50 prosent frukt lansert i multipack. Friskis Fruktblanding ble utviklet for å møte et behov for sunne, friske iskremvarianter, og traff godt sunnhetstrenden. Friskis solgte mer enn forventet.

Økologisk softis-mix og Daim Krone-is ble også lansert, begge i et begrenset opplag. Da høsten kom lanserte Hennig-Olsen Is juleproduktene Karamell Mousse, Isrull Vanilje og Riskrem i begrenset opplag. Inspira fikk dessuten et nytt familiemedlem med kirsebær og sjokolade.

Hennig-Olsen Is har hatt en solid vekst i omsetning og markedsandeler de siste årene. I 2016 økte markedsandelen ytterligere med 1,3 prosentpoeng, både i dagligvare- og totalmarkedet. Det gir en andel av det norske iskremmarkedet på 49,5 prosent. En sterk merkevare, vellykkede innovasjoner, dedikerte medarbeidere og økt distribusjon er viktige faktorer bak veksten.

Et godt salgsår for Crème

I fjor tok fabrikken i bruk ny teknologi som gjør det mulig å tilsette biter til fløteis på pinne. Dermed var det duket for et nytt og eksklusivt småis-produkt: Crème Premium Karamell med fyldige karamellbiter. Denne småisen var den største salgssuksessen blant nyhetene som kom i 2016. Klassikeren Crème melkesjokolade ble relansert med ekte vanilje fra Madagaskar og Tahiti og solgte også godt.

Populært med premium-produkter til dessert

I 2016 ble det også enda tydeligere at nordmenn setter ekstra pris på kvalitets-iskrem. Siden lanseringen av Inspira-serien i 2014, har premiumsegmentet innen dessertis for Hennig-Olsen økt med 26%

Inspira selger også godt utenom sommeren, med andre sesongprodukter som Inspira Multe. De mest populære variantene er Inspira Vaniljeis og Inspira Peanøttis. Undersøkelser viser at fornøyde forbrukere gjerne tester og mikser ulike smaksvarianter innenfor samme serie.

Salgskurve Inspira og Crème dessertis

Kronen på verket

Selv om det alltid er knyttet en del spenning til nye produkter, er det klassikerne som selger aller best. Krone-is har opplevd en jevn salgsøkning siden 2014, og 2016 ble nok et rekordår med en vekst på 17,2 prosent siden 2014.

Hennig-Olsen Is har hatt særlig fokus på å utvikle Krone-is som kampanjeprodukt. Samtidig er det utviklet flere produkter innenfor merkevaren. Siste nytt er Krone-is Peanøtt og Krone-is Appelsin, som begge ble utviklet i 2016 for lansering i 2017.

Markedsføring og kommunikasjon

Hennig-Olsen Is markedsfører både mormerket Hennig-Olsen og undermerkene. Det ble i 2016 sendt reklamefilm for mormerket på TV, det ble inngått et samarbeid med TV2 på God Sommer Norge og gjort en stor satsing i digitale og sosiale medier.

Med en særlig målsetning om å øke merkevarepreferansen blant yngre forbrukere, deltok Hennig-Olsen Is også på VG-lista-turnéen sommeren 2016. Dette innebar tilstedeværelse på de ulike arrangementene og en Snapchat-kampanje for Softshake.

Merkevaren Inspira ble promotert på TV, utendørs, med digital annonsering i VG og Dagbladet, samt med printannonser i ulike magasiner. Inspira fikk også mye plass i sosiale medier, med fokus på inspirasjon og nytelse.

Det vellykkede Crème-samarbeidet med ELLE ble videreført, der leserne konkurrerte om billett til motemagasinets store sommerfest. Kampanjen ble supplert med en utendørskampanje, digital annonsering, sosiale medier og andre tiltak.

Sterk volumvekst

og nye viktige
leverandør­avtaler