Kunder

Sterk volumvekst gav økt omsetning

Tross dårlig sommervær vokste iskremsalget i 2017.

Solgt volum økte til 28,8 millioner liter, som tilsvarer en vekst på 2,1 millioner liter fra året før. Dette bidro til at markedsandelen økte med 1,9 prosentpoeng til 51,4 prosent, og omsetningen steg med 71 millioner kroner til 884 millioner kroner i 2017.

På landsbasis ble det i gjennomsnitt kjøpt 247 000 Hennig-Olsen iskrem hver dag i hele juli 2017. Salget av Krone-is økte med 11 % denne sommeren, og nyheten Krone-is Peanøtt ble svært godt tatt i mot i markedet.

Godt salg skyldes ikke spennende iskremnyheter og fint juli-vær alene; i 2017 økte antall utsalgssteder for Hennig-Olsen Is ytterligere, da iskremprodusenten signerte innkjøpsavtale med Bunnpris-kjeden.

Omsetning fordelt på varegruppe:

Småis

26%

Multipack

26%

Dessertis

26%

Catering*

12%
* Softis/Milkshake mix og Kuleis

Annet

10%

Oppsummering:

Omsetning

Mer miljøvennlig emballasje og

fokus på sunnhet