Forbrukermarkedet

2017 – et rekord-år

Vi nordmenn er store iskremspisere, og helt i verdenstoppen med et snittforbruk på nesten 12 liter årlig per nordmann. Totalt produserte Hennig-Olsen Is 28,7 millioner liter iskrem i 2017.

Hennig-Olsen Is har hatt en solid vekst i omsetning og markedsandeler de siste årene. I 2017 økte markedsandelen ytterligere med 1,9 prosentpoeng i totalmarkedet. Det gir en andel av det norske iskremmarkedet på 51,4 prosent.

Årets bestselgende småis (antall enheter) i 2017 var Sandwich, Krone-is Jordbær, Friskis, Daim Balltop og Krone-is Sjokolade.

Nye produkter i 2017

Selskapet har fokus på innovasjon og lanserte i fjor flere nyheter. I februar kom småisnyhetene Krone-is Peanøtt, DUGG Sorbet Eple & Appelsin og DUGG Yoghurtis Bringebær & Jordbær. I tillegg ble også hele fem multipack-nyheter lansert: Crème Mini Cappuccino, Crème Mini Mandel, DUGG Yoghurtis Bringebær & Jordbær, Krone-is Appelsin og Friskis Sorbet. Kuleis-segmentet fikk de nye smakene Mint, Monster, Grønn te og laktosefri Vanilje.

Relansering av Inspira

Høsten 2017 relanserte vi dessertis-serien Inspira-serien med nytt emballasjedesign, mediekampanje rundt kommunikasjonskonseptet «Det lille ekstra – og litt til!», samt smaksdemonstrasjoner og aktiviteter i butikk. En ny smak i Inspira-serien ble også lansert i samme tidsrom: Inspira Lakris. Lakris-isen solgte godt over salgsprognosene. Samlet evaluering av kampanjen viste til svært gode resultater:

  • Salg i volum ut av butikk økte med 36 %
  • Salg i verdi ut av butikk økte med 31 %

Relansering av dessertis-serien DUGG

Våren 2017 relanserte Hennig-Olsen Is merkevaren DUGG dessertis-serie, med mål om å styrke kjennskapen til merket som et naturlig friskt alternativ. Relanseringen ble støttet av nyskapninger innenfor småis og multipack: DUGG Sorbet Eple/Appelsin og DUGG Yoghurtis Bringebær/Jordbær.

DUGG har hatt en salgsvekst siden relanseringen i 2017 (+22 % mot fjoråret), og en økt andel (+9 pp) av forbrukerne preferer DUGG som sitt foretrukne merke med sorbet og yoghurtis.

Årets julesortiment

Da julen nærmet seg vendte flere populære sesongvarianter tilbake; Karamell Mousse, Riskrem, Elise iskake, Snømann Multipack og Inspira Premium Multeis. En helt ny iskake fikk også plass i isdisken rundt juletider: Nordens beste iskake, utarbeidet i samarbeid med det norske Baker- og Konditorlandslaget.

Kronen på verket

Selv om det alltid er knyttet en del spenning til nye produkter, er det klassikerne som selger aller best. 2017 ble et rekordår for Krone-isen. Krone-is har opplevd en jevn salgsøkning siden 2014, og 2017 ble nok et rekordår med 24,6 millioner solgte Krone-is.

Hennig-Olsen Is har hatt særlig fokus på å utvikle Krone-is som kampanjeprodukt. Siste nytt er Krone-is Peanøtt og Krone-is Appelsin, som begge ble utviklet i 2016 for lansering i 2017.

Antall Krone-is solgt pr år.

Markedsføring og kommunikasjon

Året 2017 startet med ny logo og visuell profil for Hennig-Olsen Is. Den nye selskapsprofilen skulle ivareta de viktigste visuelle elementene fra den gamle logoen, men samtidig fremstå tidsaktuell og godt rustet for fremtiden. Undersøkelser viser at mange forbinder Hennig-Olsen Is med fargene rød og kremhvit. Derfor videreførte selskapet rødfargen som viktigste signaturfarge, men i en ny fargevariant for å gjøre den friskere og mer tidsaktuell. Tilbakemeldingene på den nye visuelle profilen har vært svært positive.

Et stort stykke arbeid ble nedlagt i profilbyttet tidlig vår, da samtlige profilflater som blant annet is-disker, softismaskiner, plakater og flagg fikk ny logo på plass.

Kunder

Sterk volumvekst gav økt
omsetning