Ny logo

og visuell identitet

I 2016 besluttet selskapet å omarbeide hele den visuelle profilen, inklusiv logoen. Den nye profilen er moderne, tydelig og mer anvendelig for dagens kommunikasjonsflater.

Logoen har vært endret flere ganger siden Sven Hennig-Olsen startet iskremutsalg fra Markens gate 29 i 1924. Noen endringer har vært store og gjennomgripende, og i 2016 konkluderte selskapet at det igjen var riktig å utvikle en helt ny visuell identitet.

Iskremmarkedet er i rask utvikling og behovene og forventningene til forbrukere og kunder endrer seg hele tiden. Iskremkategoriene har blitt flere, og det skapes nye merkevarer og verdisegmenter innenfor både premium- og lavprisprodukter. Siden profilen skulle understøtte et bredt spekter av produkter og merkevarer så selskapet behovet for å justere de visuelle kodene.

Den nye selskapsprofilen skulle ivareta de viktigste visuelle elementene fra den gamle logoen, men samtidig fremstå tidsaktuell og godt rustet for fremtiden.

  • 1924
  • 1930
  • 1967
  • 1979
  • 1990
  • 1996
  • 1998
  • 2003
  • 2011
  • 2012
  • 2017

Profil med rød tråd

Undersøkelser viser at mange forbinder Hennig-Olsen Is med fargene rød og kremhvit. Derfor videreførte selskapet rødfargen som viktigste signaturfarge, men i en ny fargevariant for å gjøre den friskere og mer tidsaktuell. Kremfargen er brukt som viktig sekundærfarge.

Logoen, som er et av de viktigste elementene i profilen, ble redesignet og symboliserer en mer tidsaktuell måte å spise iskrem på. Samtidig er skålen formet som et smil og får frem lykkedimensjonen. Den synes godt nede i iskremdisken med sine dynamiske og lekne merkeflater. Logoen har også færre farger enn tidligere og fremstår som klar og tydelig, mer anvendelig og konsekvent i forhold til ulike verdisegmenter, konsepter og designflater.

Det kjente merkeløftet «Kremen av iskrem» – som tidligere var del av logoen, ble trukket ut og skal nå bli brukt i nærhet til logoen, avhengig av kommunikasjonsflate.

Mer miljøvennlig emballasje og

fokus på sunnhet